Stendhalsyndrom

Min terapeut gav mig en hemläxa förra veckan – jag ska leta fram 20 fotografier från mitt liv som väcker känslor. Lättare sagt än gjort då jag fotograferat som en tok sedan 2002 men bara har en handfull fotografier från tiden före det (det finns förstås en massa barndomsfotografier i Terjärv, men de måste vänta till efter sportlovet). Men nu har jag vaskat fram ett antal bilder bland de tusentals som finns på diverse externa hårddiskar, på telefonen, på Facebook och på Instagram.

Det är också överraskande vilka fotografier som väcker känslor. Själva fotot behöver inte vara så speciellt, men jag kommer ju ihåg precis var det är taget, hur jag kände mig då. Så terapeuten visste nog vad hon gjorde då hon gav mig läxan.

Untitled-1

Sen hittade jag också bilder som jag inte tänker ta med mig, men som ändå känns speciella. T.ex. det här fotot av Andreas då han precis kommit in i Medicikapellet i Florens. Hans min säger allt om hur överväldigande det var.

Kommentera

