You don’t need a plan, of what you want to do

Jag har lärt mig en hel del saker under de fyra månader som jag gått i terapi. Insikterna har ibland kommit under samtalen men framför allt under veckan mellan samtalen så någon liten sak plötsligt kan få saker att falla på plats.

Igår drabbades jag av en sådan aha-upplevelse. Och som de flesta sådana insikter så var det en sak som kändes så oerhört självklar.

Jag insåg nämligen att min son inte är samma människa som jag.

Vi tolkar alla andra personer utgående från våra egna erfarenheter och våra egna känslor. Vi har ju inget annat att utgå ifrån. Och det har för mig varit extra svårt att inte se Andreas som en förlängning av mig – jag har inte aktivt sett det så, men jag har automatiskt tolkat hans beteende och trott att jag förstått hans upplevelser och känslor. Att han fungerar likadant som Siv, 6-7 år gjorde. Att han oroar sig för samma saker.

Men det gör han ju inte. Han är Andreas, snart 7½. En helt egen person med ett eget temperament som kanske ibland är väldigt lik sin mor och sin far, men som i andra lägen är helt annorlunda.

Och för Andreas, 7½ är det inte alls ett problem att de bästa kompisarna inte kommer att finnas i samma klass (Siv 7 år var ett ganska ensamt och mycket blygt barn och hade blivit fullständigt förstörd vid tanken på att gå i en klass där hon egentligen inte kände någon).  Han vet att han kommer att träffa kompisarna i eftis, och tycker att det kan vara skönt att vara i en grupp där han inte blir störd i skolarbetet av vänner som vill prata.

Kära son, jag ska lyssna ännu mer på dig. Jag ska be dig berätta hur du känner och inte anta att jag vet det. Det är du värd. Och det är jag värd.

Kommentera

