Semesterlista

Den här semesterlistan skrev jag för ett år sedan. Det kan vara bra att skriva den i år igen. Förra årets semester kändes väl OK medan den pågick men innebar väldigt lite återhämtning. Då jag nu ser i kalendern för juli-augusti 2015 så är det flera saker inbokat varje vecka. Så borde det ju inte vara.

Vad ska du göra på din semester?
Så lite som möjligt.

Ska du åka någonstans?
Till Österbotten. Förmodligen en sväng till Helsingfors. Och till Fiskars, ”för det är liksom en tradition”, sa Andreas. Vi har roadtrippat i västra Nyland de två senaste somrarna.

Hur länge ska du vara ledig?
Sex veckor, från midsommar framåt.

Vad vill du verkligen hinna med?
Ta det lugnt. Och det skulle ju vara bra att bli klar med målandet av trappan, som påbörjades redan förra sommaren.

Vad tror du att du egentligen kommer att göra?
Traska omkring i trädgården och se på allt som växer.

Vad ser du mest fram emot?
Slöa förmiddagar, små utflykter i närområdet.

Vad kan gå fel?
Jag kan försöka göra för mycket.

Vem kommer du att vara med mest?
Jocki och Andreas.

Vad kommer du att lägga mest pengar på?
Uteätande, nytt tak. Taket borde väl stå först, det kostar 13500 medan uteätandet inte lär bli mer än 3-400 för hela semestern.

Vad kommer du att köpa inför semestern?
Jag skulle vilja ha en solstol. Och en balanslina.

Kommer du att bli brun?
Inte speciellt.

Vad vill du säga till ditt semesterjag?
Ta det lugnt. Försök inte göra för mycket.

Vad kommer du att äta?
Vattenmelon och jordgubbar. Nypotatis från eget land. Hallon och blåbär.

Vad kommer du att dricka?
Körsbärsjuice blandat med mineralvatten. Vinho verde. Lidls pilsner.
Uppdaterat: nu har Lidl radler också, jag ska bunkra upp med många liter av det. Den låga alkoholprocenten tilltalar mig, jag kan inte riktigt hantera alkoholdrycker längre. Ett litet glas vin går bra, men dricker jag mer än så förstörs följande dag av ångest.

Vad kommer att göra den här semestern extra bra?
Andreas.

Vad kommer du att ha på dig?
Klänningar.

Hur kommer du att göra dig illa?
Jag kommer förmodligen att bränna mig på brännässlor och riva mig blodig på hallon- och krusbärsbuskar.

Vad oroar du dig för?
Att jag ska oroa mig.

Vad kommer att bli extra speciellt i år?
Vi kommer att vara i Åbo mer än vanligt. Det känns bra.

Kommentera

