Jobb jag haft

Jag hittade listan hos Peppe och passade på att fylla i den under alla de där minuterna då jag väntade på att webbediteringsprogrammet skulle tänka klart. Ibland känns det som om 75% av min arbetstid går åt till att vänta på programmet och vänta på att sidan ska laddas upp på servern.

Vad ville du bli när du var liten?
Bibliotekarie.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Bibliotekarie.

Gick du någon nischad gymnasielinje?
Sådant fanns inte. Men jag valde alla språk som gick att välja, skrev både tyska och franska i studenten.

Vad hade du för betyg? 
Aldrig sämre än 8 i alla teoretiska ämnen, 7 i alla praktiska ämnen.

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
Svenska, språk, biologi och geografi var bäst. Allt praktiskt sämst, och fysik har jag aldrig riktigt greppat.

Utbildade du dig efter gymnasiet?
Jo, jag är filosofie kandidat, med litteraturvetenskap som huvudämne och informationsvetenskap som biämne.

Vilket var ditt allra första jobb?
Räknas sommarjobb också? Jag klippte gräs och skötte blommor på gravgårdarna i Terjärv en sommar.

Vad har du mer haft för yrken?
Stått i kassan och skött café på bensinstation, sommarvikarie på bibliotek, packat plastpåsar på Rani, bibliotekarie på Åbo Akademis bibliotek och de 17 senaste åren arkivsekreterare. Titeln har innehållit allt från fotografering via datorstöd till kaffekokning, men nu är jag arkivjobbare på förmiddagarna och kommunikationsansvarig på eftermiddagarna.

När hamnade du i den banan du är i idag?
Egentligen då jag gjorde min bibliotekspraktik på ÅAB. Det ledde till ett vikariat där och det i sin tur skadade ju inte mina chanser då jag sökte arkivjobbet som jag sedan fick.

När visste du att du var på rätt väg?
Egentligen först de senaste åren. Jag har alltid trivts, men ibland känt att jag vill göra mer, få vara mer kreativ. Så jag frågade min förman om jag inte kunde få bli webbansvarig (det fanns då ingen sådan befattning). Det fick jag.

Vad brukar du får höra att du är bra på i ditt jobb?
Att jag är välorganiserad, noggrann, skriver bra, är bra på grafisk planering och andra utseendemässiga detaljer.

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Jag är lat och har en tendens att skjuta upp saker så att jag sedan får göra dem i sista minuten. Så det där med att jag är välorganiserad är bara en chimär.

Tre saker du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb:
Förhandlat mig till nya arbetsuppgifter.
Organiserat studieresa till Istanbul.
Och så är jag hemskt nöjd med en flyer och ett programhäfte som jag gjorde till en konferens för några år sedan. De blev väldigt snygga.

Kommentera

