Sju jobb

Jag har med intresse läst rätt så många listor på folks sju första jobb (listorna cirkulerade visst först på Twitter? Jag har slutat läsa Twitter så jag vet inte vad som händer där). Här är mina:

  1. Tallplanterare. Tror det var i 4H:s regi. Det var INTE roligt. Lyckligtvis bara en dag. Vi fick mat och dryck för mödan.
  2. Sommarjobbare på kyrkogården. Det var roligt! Jag klippte gräs, planterade blommor, dammsög kyrkan och putsade gravstenar. För mitt livs första riktiga lön köpte jag en läderjacka. Midjekort och påsig och ljusbrun. Det var ju 1988.
  3. Sommarvikarie på biblioteket i Terjärv, under många somrar. Jag älskade det. 
  4. Plastpåspackare på Rani Plast. 
  5. Cafépersonal och kassatant på bensinmack.
  6. Praktikant på Åbo Akademis bibliotek.
  7. Vikarie på samma bibliotek.

Kommentera

