Rubrik

Jag såg en sån där ”rolig” video på Facebook som mest gick ut på hur hopplösa män är och att de inte gör någonting hemma utan tror att saker magiskt sköter sig själv. Kunde inte låta bli att kommentera att jag också har trott att saker magiskt sköter sig själva för ofta då jag kommer in i köket har disken försvunnit och soppåsen tömt sig själv. Maten brukar också ofta dyka upp medan jag ser på sport och stickar sockor.

Jag har alltså en man som gör rätt mycket av allt det som ingår då man har ett hus och en familj. Igår anmälde han sonen till fotbollsträningar, hämtade honom från eftis och åkte och handlade träningskläder åt honom. Jag gick på bio och på Pokemonpromenad.

Och jag tackar honom inte för att han gör det. Jag är naturligtvis glad och lycklig för att han är som han är och för att han drar sin del av lasset. Jag kan tacka honom för att han är en fantastisk person i största allmänhet. Men jag tackar honom inte för att han köper kläder till sin egen son, eller för att han lagar mat till sin familj, eller för att han plockar ur diskmaskinen. Om jag gjorde det skulle det kännas som om jag egentligen tyckte att det var jag som borde göra det och jag tackar honom för att han tog det jobbet så att jag slipper just idag. Jag tackar för maten, inte för att han har lagat mat, om ni förstår skillnaden.

Jag tänker så ibland, speciellt gällande matlagningen. Men jag arbetar hårt med att bli av med onödiga skuldkänslor, och det här är en sådan. Jo, han lagar mer mat än jag. Han plockar mer disk än jag. Han läser godnattsaga 9 gånger av 10. Men jag betalar alla räkningar, jag städar mycket mer (han dammsuger, jag sköter allt det andra) och jag planerar matinköpen. Jag tror det går ganska jämnt ut i slutändan.

Nu blev det här väldigt råddigt (jag har hållit på med det här inlägget i ett dygn nu) och jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt. Jag har ingen slutkläm. Ni får ta det som det är.

Kommentera

