Förväntningar

Då jag besökte Helsingfors här i helgen passade jag på att gå på bio och se filmen Hymyilevä mies, som bl.a. vann Un certain regard i Cannes och är Finlands Oscarsbidrag. 

Filmen var alldeles perfekt och rekommenderas varmt. Men det som jag reagerade starkast på var en enda replik, sagd av den fantastiska Raija (Oona Airola). 

Folk blir besvikna för att deras förväntningar inte går i uppfyllelse. Och andras förväntningar kan du inte göra något åt.

Jag tappade andan och blev tårögd då orden sjönk in hos mig. Så är det ju. 

All energi som jag lagt på att försöka räkna ut vad folk förväntat sig av mig. All skam över att jag inte klarat av att leva upp till de förväntningar jag trott har funnits. Alla tårar jag gråtit över att jag är en sådan besvikelse.

Enough. Enough now.

Kommentera

