There is nothing quite as wonderful as money

Sevendays blogglista handlar om pengar, och det temat kan jag ju inte motstå.

Pengar för mig är:
Något jag inte behöver tänka så hemskt mycket på, för jag är vansinnigt priviligierad och har så mycket pengar att jag aldrig behöver vända på dem i slutet av månaden (med undantag för just maj månad då alla försäkringar ska betalas, nu krävs det lite pusslande). Ibland skäms jag över att jag har det så bra. Det känns väldigt orättvist.

Det här lägger jag mest pengar på:
Huslån, mat, nöjen, resor.
Jag jobbar på att sluta känna skuld över att jag ibland handlar dyr mat och äter lunch ute varje dag. En liten figur på min axel viskar då och då något om hur mycket pengar jag skulle spara om jag hade matlåda med mig varje dag. Jag brukar oftast fräsa tillbaka något om hur mycket tid jag kan lägga på annat då jag inte lagar matlåda och hur gott det är att äta något som andra lagat.
Nöjen sätter jag pengar på utan att blinka. Utan böcker, film och musik dör jag.

Det här lägger jag minst pengar på:
Tidningar (har inte en enda prenumeration), TV-spel, prydnadsföremål, gymmedlemskap… massor av saker som andra kanske tycker är viktigt. Jag lägger ganska lite pengar på kosmetika också, det blir hårfärg varannan månad och två-tre dermoshopbeställningar i året. Hushållsapparater – vår mikro är snart 20 år gammal, vi har väl aldrig köpt en kaffebryggare, vattenkokaren är minst 10 år…

En vanlig månad tjänar jag:
2537,62. I april fick jag 1929,87 i handen.

Mina tre spartips:
Gå inte i butiker i onödan.
Handla på loppis.
Ät vegetariskt.

Om jag var ekonomisk oberoende:
Jag vet faktiskt inte. Vi pratade om det härom veckan då det stod i nyheterna om någon som vunnit 79 miljoner på lotto. Vad skulle jag göra med 79 miljoner? Jag skulle betala av huslånet förstås, och renovera badrum och tvättstuga. Inrätta en fond för Åbo Akademis administrativa personals rekreation och fortbildning. Ge ungefär hälften till olika välgörande ändamål. Köpa en Tesla. Resa. Men knappast sluta jobba.

Ja, och så skulle jag följa med Biffy Clyro runt världen på deras nästa turné och se ALLA konserter.

Mina ekonomiska mål är:
Att fortsätta ungeför som nu. Sätta undan lite slantar varje månad (just nu har vi nästan inget på sparkontot, takrenoveringen förra året slukade allt) men använda det mesta. För det skulle vara så sorgligt att inte hinna göra det som jag vill göra bara för att jag tror att jag måste spara för ”sedan”. Folk blir inte så långlivade i min släkt, inget garanterar att jag har tid kvar att resa och uppleva saker ”sedan”.

Jag tycker att ekonomi är:
Intressant. Jag sitter gärna och räknar över vad som finns på kontona, hur mycket det blir kvar i slutet av månaden, hur mycket som kan flyttas hit och dit. Och så har jag satt in lite pengar på en fond och nu är jag inne och kollar på den ett par gånger i veckan och förundras över hur jag kan ha satt in 700 € men nu har 806 €.

Kommentera

