20 fucking år

Den största insikten jag fått det senaste halvåret drabbade mig hos psykiatern för en dryg vecka sedan. Min medicindos höjdes lite i början av året och nu skulle vi utvärdera resultatet.

Jag mår för det mesta jättebra nu. Har ytterst sällan något som kan kallas ångest. Sover bra också. Det är både terapin och medicinen som har gjort det.

Hon frågade när jag senast har mått så här, och då mått så här en längre tid, inte bara några dagar eller veckor. Jag fick verkligen leta i minnet. ”Kanske i slutet av 1990-talet” hörde jag mig säga. Då vi hade flyttat ihop, Jocki och jag, då jag jobbade på Åbo Akademis bibliotek.

Jag har alltså haft ångest och depressiva tendenser i 20 fucking år. Inte hela tiden, och inte så allvar… och nu gör jag det igen, försöker få det att låta som om det inte är något att bry sig om. Nej, det har inte varit så allvarligt som hos många andra. Men det har varit konstant, med överdriven oro, hypokondri, katastroftankar, självförakt. Till sist har det blivit en del av mig.

Att nu kunna åka på en resa utan att veckan före ligga vaken med ångest över allt som kan gå fel är overkligt. Att Andreas kan få migränanfall och magsjuka utan att jag googlar mig tokig och överanalyserar varje min han gör…  Att inte längre ha den där lilla knuten i magen som varit en ständig följeslagare i 20 fucking år. Den där knuten som fått mig att undra vad jag är orolig för just idag och sedan hitta på något som kan vara fel. För något måste vara fel.

Det kan hända att jag får dras med medicinerna länge. Men det är så värt det i så fall. Jag är värd att må så här.

För övrigt anser jag att rätt låt vann. POR-TU-GAL!

Kommentera

